Page 39 - Faaliyet Raporu 2018
P. 39
ebze - Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı bulunmaktadır. Projenin toplam yatırım bedeli olan 7,3
Yolları Dahil) Otoyolu Projesi'nin ihalesinde Nurol - milyar dolar, 4,956 milyar dolar kredi, 1,5 milyar dolar öz
G Özaltın - Makyol - Astaldi - Yüksel – Göçay Grubu kaynak ve 800 milyon dolar net erken işletme geliri ile
tarafından verilen 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme teklifi en fonlanmaktadır. Ocak 2019 sonu itibarıyla yaklaşık Faz I
uygun teklif olarak belirlenmiştir. için 2,8 milyar dolar, Faz II A için 600 milyon dolar ve Faz II
B için ise 3,2 milyar dolar olmak üzere toplamda 6,6 milyar
Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun İzmit Körfez Geçişi ve
dolar harcama yapılmıştır.
Bağlantı Yolları Dahil olarak Yap - İşlet - Devret Modeli ile
yapılması, işletilmesi ve devri işini gerçekleştirmek üzere Türk Bankaları;
OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. kurulmuştur. Proje'nin
Akbank, Finansbank, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Halk
uygulama sözleşmesi Karayolları Genel Müdürlüğü ile OTOYOL
Bankası, İş Bankası, Vakıflar Bankası, Yapı ve Kredi bankası.
YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. arasında 27 Eylül 2010'da
imzalanmıştır. Yabancı Bankalar;
Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun Gebze Temel Atma Deutsche Bank, Saudi National Commercial Bank, Bank of
Töreni 28 Ekim 2010 tarihinde Kocaeli İli Dilovası İlçesi'nde China, Siemens Bank.
yapılmış olup, İzmir Temel Atma Töreni ise 27 Şubat 2011
tarihinde Alsancak Cumhuriyet Meydanı'nda gerçekleştirilmiştir. Proje ve Güzergahı
İstanbul - Bursa - İzmir Otoyolu Faz I, Gebze-Gemlik Bu yeni projenin, mevcut devlet yoluna göre güzergahı yaklaşık
Kavşakları arası (Osmangazi Asma Köprüsü dahil olmak 140 km civarında kısaltacak olması sonucunda
üzere) 1 Temmuz 2016 tarihinde işletmeye açılmıştır. 8 - 10 saatlik mevcut ulaşım süresi 3,5 - 4 saate inecek ve
karşılığında da yılda 870 Milyon TL tasarruf sağlanacaktır.
Faz II A’nın (Gemlik - Bursa arası) yapımı ve kabulü
tamamlanmış olup 12 Mart 2017 tarihinde yapılan açılış Projenin başlangıç noktası Gebze olup, Dilovası ile Hersek
töreni ile işletmeye açılmıştır. Burnu arasında yer alan İzmit Körfezi'ni, yaklaşık 3.000 metre
uzunluğunda bir Asma Köprü ile geçen Otoyol, Orhangazi ve
Faz II B’nin (Balıkesir - Erdemit) Ayrımı - İzmir Kesimi Saruhanlı Gemlik yakınlarından devam ederek Ovaakça Kavşağı ile Bursa
- Karasuluk Kavşakları arası yaklaşık 69 km’lik kısımın yapımı ve Çevre yoluna bağlanmaktadır.
kabulü tamamlanmış olup, 1 Aralık 2018 tarihinde yapılan açılış
töreni ile işletmeye açılmıştır. Otoyol, yapımı tamamlanmış ve hizmete sunulmuş olan Bursa
çevre yolundan sonra Bursa Karacabey ayrımı kavşağından
OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş.; 3996 sayılı Yap - İşlet - başlayarak Susurluk'un kuzeyinden geçerek Balıkesir'e
Devret Kanunu kapsamında yapımını, işletilmesini ve ulaşmaktadır. Balıkesir'in batısından güneye yönelerek
devredilmesini üstlendiği Gebze - Orhangazi - İzmir Savaştepe, Soma, Kırkağaç ilçelerinin yakınlarından geçerek
Otoyolu Projesi'nin körfez zemin etüdleri, otoyol güzergahı Turgutlu yakınlarında batıya yönelmekte, İzmir - Uşak devlet
zemin etüdleri, Otoyol ve Asma Köprü yapım sözleşmesinin yoluna paralel olarak ilerlemekte ve İzmir çevreyolu üzerindeki
imzalanması ve projelendirme işleri, projenin hukuksal Anadolu Lisesi kavşağına bağlanmaktadır.
altyapı çalışmaları, proje danışmanlık işleri gibi hizmetleri
alarak projenin fiziksel anlamda başlangıcı öncesi ön hazırlık Proje, 384 km otoyol ve 49 km bağlantı yolu olmak üzere toplam
faaliyetlerinde ve projenin finansmanını sağlamak için 433 km uzunluğundadır. Güzergah boyunca, Osmangazi Asma
gerekli çalışmalarda bulunmuştur. Proje’nin Faz I (Gebze - Köprüsü ve Kuzey/Güney Yaklaşım Viyadükleri dahil olmakla
Gemlik Kavşağı arası Osmangazi Körfez Köprüsü dahil olmak birlikte, toplam 21.559 m uzunluğunda 38 adet viyadük, toplam
üzere) ve Faz II A (Gemlik Kavşağı - Bursa arası) finansmanı 6.446 m uzunluğunda 3 adet tünel, 176 adet köprü, 20 adet gişe
sırasıyla, 2013 yılının ilk çeyreğinde ve 2014 yılının ikinci alanı, 24 adet kavşak, 4 adet Otoyol ve 2 adet Tünel Bakım-
çeyreğinde tamamlanmıştır. İşletme Merkezleri ile 35 adet Servis ve Park Alanı bulunmaktadır.
Faz II B (Bursa-İzmir arası) için gerekli 3 milyar dolar tutarındaki
ek finansmanın sağlanması ve daha önce sağlanmış olan OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. (Bin TL)
2 milyar dolar borcun vadesini uzatmak için refinansman süreci
5 Haziran 2015 tarihinde tamamlanmıştır. Böylelikle 2016 2017 2018
projemiz için sağlanan ve daha önce Faz I ve Faz II A için TOPLAM AKTİFLER 17.641.523 23.284.502 35.897.304
alınmış bulunan 2 milyar dolar tutarındaki kredilerinin TOPLAM ÖZKAYNAKLAR 5.002.075 6.724.789 11.385.500
refinansmanı ve Faz II B finansmanı için 4,956 milyar SATIŞ GELİRLERİ 3.853.409 5.499.165 6.292.385
dolar tutarındaki yeni kredi anlaşması ile projenin FAVÖK 1.369.226 2.032.715 3.184.169
Rakamlar Uluslararası Finansal Raporlama Standartları'na (UFRS) göre konsolide edilmiş
tamamının finansmanı güvence altına alınmış mali tablolarından hesaplanmıştır.
37